Vi på Hem till Gården följer Distans- och Hemförsäljningslagen när det gäller garantier och öppet köp.
Det är viktigt att du skall känna dig trygg när du handlar hos oss. Här nedan finner du information om
våra köpvillkor:
Priser.
Alla priser som anges är i svenska kronor inklusive moms, för närvarande 25% och på
livsmedel 12%. Alla varor säljs var för sig, även om det finns flera varor på en bild så säljs de
styckevis om det inte uttryckligen står i varubeskrivningen att de säljs i par eller i set. Efter
priserna står det vilken vara som avses. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och
villkor utan varsel. Gällande pris är det som anges på www.hemtillgarden.nu webbplats vid
inköpstillfället. Vi reserverar oss mot uppenbart felaktiga priser.
Vi har valt att inte ha en lägsta ordervärdesgräns på Hem till Gården, alla beställningar är
välkomna, stora som små!
Leveranssätt.
Varorna skickas så snabbt som möjligt, inom 2-3 helgfria vardagar. Varorna levereras som
postpaket, via DHL Service Point eller som Postens varubrev. DHL Service Point levereras till
ditt närmaste utlämningsställe. Vanliga brev delas ut till din adress, skrymmande brev
hämtas hos postens utlämningsställe. Posten skickar ut en brevavisering om att du har ett
varubrev att hämta. Vi ber dig uppge ditt mobiltelefonnummer på beställningen, då får du
ett SMS när paketet anlänt till ditt utlämningsställe. Leveranstiden med DHL Service Point
och Postens varubrev varierar beroende vart i landet paketet skall skickas, normal
leveranstid brukar vara 1-3 dagar ifrån det att paketet lämnat oss och tills den når
utlämningsstället.
Alla varor som går att lägga i varukorgen finns på lager, vi reserverar oss dock för tekniska
eller mänskliga fel gällande lagersaldo. Om en vara får försenad leverans så meddelar vi er så
snart som möjligt via e-post. Vid leveransförseningar har ni som kund rätt att häva köpet.
Meddela oss i så fall omgående via mail. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all
ersättning till kund gällande leveransförseningar. Vi reserverar oss också för lagersaldofel
och slutförsäljning. Om du efter att du gjort din beställning ångrar dig innan leverans har
skett, måste du annullera dig beställning skriftligen, avbeställningar via telefon godkännes ej.
Fraktkostnad
För beställningar över 1 200:- fraktfri leverans, övriga försändelser kostar 59:- per paket. På
några enstaka väldigt skrymmande varor tas en extra fraktavgift ut. Då meddelar vi kunden
via mail. Fraktpriset gäller endast för leveranser inom Sverige.
Vi skickar gärna paket utanför Sveriges gränser mot kortbetalning. En fraktkostnad om 150
kr. tillkommer för er i Norge, Danmark, Finland och Island. Ev. tullkostnad betalas av
mottagaren.
Betalningsalternativ för säker e-handel.
Kortbetalning
Säker kortbetalning med VISA & Mastercard med vår betalväxel Klarna Checkout
Direktbetalning bank, SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken
Du har möjlighet att betala direkt från ditt bankkonto via vår betalväxel Klarna Checkout.
Klarna Faktura
Fakturan skickas till dig via mail om du inte gör ett annat val i kassan.
Förutsättningen för att du som privatperson ska kunna handla mot faktura är att du är
registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och att du har fyllt 18 år. Leveransadress för
dina varor måste vara samma adress som den du är folkbokförd på. Du får heller inte ha
några tidigare betalningsanmärkningar. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar netto. Vid
försenad betalning utgår påminnelseavgift med 50,- samt dröjsmålsränta med 2% per
månad. Vill du veta mer om faktura eller se om din betalning registrerats kan du gå in på
hemsidan http://www.klarna.se
Klarna Konto, avgift se nedan
Med Klarna konto kan du delbetala från 50,-/månad eller 1/24 av totalbeloppet och är ett
betalsätt för dig som vill välja hur mycket du vill betala varje månad. Du samlar alla dina köp
under en kalendermånad, både hos oss på My White Country House och andra butiker som
också erbjuder betalning via Klarna konto. Det betyder att du bara får en faktura i mitten på
efterföljande månad med 14 dagars kredittid och endast en administrativ avgift om 29,-,
oavsett antal köp. Du kan när som helst välja att betala in hela beloppet på en gång. Klarna
konto kostar ingenting i uppläggningsavgift. För Klarna konto gäller en årsräntan på 19,5%
och effektiv ränta från 26,99% vid köp om 10 000 kr. Med andra ord blir den genomsnittliga
räntekostnaden per månad, om du handlar något för 1 000,-, ca 16,50. (Räntan är
avdragsgill). Allmänna villkor hittar du här: http://www.klarna.se
Hämtas i butik,
När dina varor är packade meddelar vi dig. Du hämtar varorna i butiken Adress,
Falsterbovägen 158, Vellinge, under ordinarie öppettider, se Öppettider, eller enligt
överenskommelse. Tänk på att distanshandelslagen då ej är gällande utan det är öppet köp i
en vecka som gäller för ett vanligt butiksköp. Välj förskottsbetalning så kan du välja att
betala kontant eller med kort i butiken. Varan är reserverad till dig i en vecka.
Leverans till annan mottagare
Du kan välja leverans till en annan mottagare när du kommer till kassan. Leverans till annan
mottagaradress kan endast ske vid direktbetalning bank eller kortbetalning.
Produkter
Det är alltid svårt att exakt återge färg och form på ett foto i webbutiken.
Färgens nyans kan också skilja sig mellan olika webbläsare och datorer. Vissa varor kan se
större eller mindre ut på bild än vad de är i verkligheten, vi ber dig därför att noga läsa
måttangivelserna i produkttexten.
Vi byter aldrig ut någon vara mot en annan om den beställda skulle vara slutsåld.
Alla varor som visas i butiken finns som lagervara, vi reserverar oss dock mot tekniska eller
mänskliga fel i lagerhanteringen.
Öppet köp
Vid öppet köp tillämpas de villkor som gäller enligt distans- och hemförsäljningslagen. Den
innebär att du har rätt att ångra ditt köp eller byta till annan produkt inom 14 dagar från det
att varan mottagits, förutsatt att varan är oanvänd och kvar i originalförpackningen.
Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot varorna. För att läsa om distans- och
hemförsäljningslagen, gå till Konsumentverkets webbplats www.konsumentverket.se.
Byten & Returer
Om du vill byta eller returnera en vara, kontakta oss via e-post: innan
du skickar tillbaka varan. Du står själv för returfrakten och transportrisken om du önskar
returnera eller byta en vara. Vi löser inte ut returnerade varor som skickats mot postförskott
eller som inte är fullt frankerade. De returnerade varorna ska vara oanvända och oskadade
samt ha kvar ev. originalförpackning. När den returnerade varan inspekterats av oss och
returen godkänts skickar vi utbytesvaran alternativt återbetalar köpesumman för varorna (ej
frakter och avgifter) snarast eller senast inom 30 dagar från det att vi mottagit
returen. Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller enligt överrenskommelse. Inbetalning
sker inom 3 arbetsdagar från vi mottagit din retur och godkänt den.
Observera att du ska betala eventuell faktura även om du returnerar en vara.
Varan skickas till: Hem till Gården Falsterbovägen 158 235 91 Vellinge
Med i försändelsen ska även frankerat returförsändelse finnas, så vi kan skicka en ny vara till
dig.
Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar, gäller ej företag.
Ej uthämtade paket
Vid ej uthämtat paket som går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig
400 kr oavsett köpesumma för att täcka frakt/returfrakt och administrativa kostnader.
Var därför mycket noggrann när ni fyller i mobiltelefonnummer och mailadresser så att
aviseringar kommer fram till er. Kontakta oss direkt om ni misstänker att ni råkat fylla i fel
uppgifter så kan vi hjälpa er, observera att detta måste göras så snart som möjligt innan
paketet returneras från ditt ombud.
Obs! Tänk på att om mottagaren inte har avhämtat paketet från utlämningsstället inom
14 dagar returneras paketet till oss enligt DHL:s villkor, var noga med att mobilnummer för
avisering är korrekt ifyllt. Får ni sms att ni har 2 dagar på er att hämta ut ert paket kommer
det att hämtas tillbaka av DHL mitt på dagen efter att ni fått ert sms.
Garantier
Hem till Gården följer naturligtvis konsumentköplagen och lämnar minst 6 månaders garanti.
Denna garanti gäller inte vid:
- Olyckshändelse efter det du fått varan.
- Vanvård.
- Onormal användning av varan.
- Om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.
Reklamation
Vid reklamationer tillämpas konsumentköplagen. För att läsa om konsumentköplagen, gå till
Konsumentverkets webbplats www.konsumentverket.se.
Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska du omedelbart
reklamera detta till utlämningsstället skriftligen.
Vid transportskada som ej är direkt synlig(dold) ska du anmäla detta till DHL inom 7 dagar
med aktuellt sändningsnummer på 0771-345345.
När du gjort detta informerar du oss på senast 14 dagar efter
mottagen leverans, ange då det skadenummer då fått från transportbolaget.
Transportskador reklamerar vi vidare till distributören som av oss i sin tur kräver bild på
trasig produkt och även på emballaget. Vi behöver av den anledningen hjälp att ta en bild på
dessa genom att maila till
Vi tackar på förhand för hjälpen.
Personuppgifter
Personuppgifter lagras i vårt kundregister när du registrerar dig som kund hos oss. Ingen
obehörig har tillgång till detta register och uppgifterna lämnas inte ut till andra företag med
undantag för Klarna som är våra samarbetspartners och hanterar betalning och fakturering.
Kundregistret förs i enlighet med personuppgiftslagen (PUL). För mer information om
personuppgiftslagen läs här: www.pul.nu.
Vi sparar inte personnummer i vårt kundregister, det används endast vid fakturabetalning
för att vår samarbetspartner Klarna ska kunna göra en kreditkontroll när du handlar mot
faktura.
Ålder
Du måste ha fyllt 18 år för att få handla på Hem till Gården.
För företag
Vid större beställningar bör ni kontakta oss i god tid för att vi ska kunna se till att vi har
produkterna på lager. Gör en förfrågan till oss på .
Beställer ni som företag kommer vi att skicka produkterna som paket till angiven adress där
vi förutsätter att det finns mottagande personal. Är det obemannat skall det anges i din
beställning så vi kan lägga leverans till ombud istället. Eventuella merkostnader från
fraktbolag på grund av att dom inte kan leverera paket eller outlöst paket faktureras vidare
till det företag som beställer varorna.
Cookies
Denna webbplats använder ”cookies”. En cookie är en textfil som en webbserver lägger in på
din hårddisk. Cookies används bl.a. för besöksstatistik och för att beställningsfunktionen på
hemtillgarden.nu ska fungera. Utan cookies skulle du t.ex. inte kunna backa i beställningen
utan att behöva fylla i alla uppgifter på nytt varje gång. Du kan välja om Du vill acceptera en
cookie eller inte. Om du inte accepterar användandet av cookies kan du stänga av cookies
via din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en
varning varje gång webbplatsen försöker sätta en cookie på din dator. Obs! Att stänga av
cookie-funktionen kan innebära att du inte får tillgång till alla sidor, eller får felmeddelande
på vissa sidor. Läs mer om cookies på Post- och Telestyrelsens webbplats, på
adressen www.pts.se.
Force Majeure
Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets
rådande såsom stridsåtgärder på arbetsmarknaden, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut,
förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som
ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Kontakta oss /Företagsinformation.
Om ni undrar över något om oss eller våra produkter så kontakta oss gärna genom att skicka
ett mail,
Hem till Gården innehar F-skattsedel
Hem till Gården Inredning & Design AB, 556983-4616
Falsterbovägen 158
235 91 Vellinge
Telefon: 070-1096352
Epost:
Hem till Gården – webb & gårdsbutik